KSIĘGARNIA INTERNETOWA KSIĄŻKI TECHNICZNE
  Start » Katalog » TRANSPORT I MOTORYZACJA » Moje konto  |  Koszyk  |  Zamówienie  |  Szukaj   
Szukaj
 

Wpisz szukany produkt.
Wyszukiwanie zaawansowane
Kategorie
AUTOMATYKA (1)
BHP, HACCP, PIERWSZA POMOC (172)
BIOINŻYNIERIA (3)
BIOLOGIA (1)
BUDOWNICTWO (31)
CHEMIA (2)
CHŁODNICTWO I KLIMATYZACJA (6)
EDUKACJA I OŚWIATA (30)
EKONOMIA, GOSPODARKA, BIZNES (404)
ELEKTRYKA, ELEKTRONIKA I TELEKOM (27)
GEODEZJA (40)
GEOLOGIA (3)
GÓRNICTWO (3)
GRY I PROGRAMY EDUKACYJNE (23)
INFORMATYKA (74)
INNE (4)
KALENDARZE (10)
LITERATURA, KULTURA, POWIEŚĆ (3)
LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE (5)
MATEMATYKA (3)
MECHANIKA (4)
MEDYCYNA I DIETETYKA (21)
POMOC SPOŁECZNA (8)
PRAWO (180)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY (8)
PRZYRODA I EKOLOGIA (9)
SŁOWNIKI, JĘZYKI OBCE (31)
TECHNIKA (2)
TRANSPORT I MOTORYZACJA (16)
  Nauka jazdy
TURYSTYKA I HOTELARSTWO (1)
UNIA EUROPEJSKA, ŚRODKI UNIJNE (19)

wszystkie książki
Wydawnictwa
Kontakt
mail:
hurtownia@tanitom.pl


Gadu-Gadu: 5325293
Napisz do nas !

tel./faks 12 413 56 40
w godzinach od
Pon - Pt 9.00 - 16.00
Sob 9.00 - 13.00


siedziba firmy - Kraków
Informacje
REGULAMIN
Jak skutecznie szukać ?
F.A.Q.
Informacje dla Klienta
KOSZT WYSYŁKI
O nas
monitorownie wysyłki
wygeneruj druk wpłaty
Korzystanie z serwisu
Poczta Polska
paczkomaty 24/7
przelewy24
my na facebooku
Bestsellery
01.Lakiernictwo samochodowe - Grażyna Sobierajska, Zbigniew Neuman
02.Blacharstwo i naprawy powypadkowe samochodów - Bogusław Raatz
03.Klimatyzacja pojazdów samochodowych - Bolesław Gaziński
04.Teczka Lakiernika
05.Poradnik Lakiernika Samochodowego - Bogusław Raatz
06.Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Przepisy prawne. Tom II
07.Poradnik Blacharza Samochodowego - Bogusław Raatz
08.Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Środowisko pracy kierowcy Logistyka. Tom III
09.Transport - opodatkowanie transportu i spedycji 2013
10.Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym. Tom I
Opinie o tanitom.pl
opinie
Autohandel - opodatkowanie handlu samochodami-skup i sprzedaż - 2012 47.00zł

Wyprzedane BRAK NA STANIE!

Katarzyna Marzec

Wydawnictwo: Wszechnica Podatkowa
Wydanie 2012
Format: 205 x 145 mm
Oprawa miękka, stron 144
ISBN 978-83-61807-94-0

OPIS:

Przekazując Państwu tę publikację chcemy podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem wynikającym z wieloletniej praktyki w zawodzie doradcy podatkowego. W celu rozwiązania wątpliwości, rodzących się na tle opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie autohandlu, w niniejszym opracowaniu zawarto wskazówki, które pomogą unikać błędów w rozliczaniu się z fiskusem. Wszystkich wyjaśnień udzielono z uwzględnieniem stanu prawnego obowiązującego na dzień 1 stycznia 2012 r. ze wskazaniem aktualnych przepisów regulujących poszczególne zagadnienia tematyczne.
Opracowanie adresowane jest do małych i średnich podmiotów gospodarczych, a także do wszystkich zainteresowanych problematyką podatkową w zakresie autohandlu.
Zachęcamy do lektury wszystkich przedsiębiorców, którzy mają zamiar podjąć działalność gospodarczą w tym zakresie

SPIS TREŚCI:

Wstęp 
ROZDZIAŁ I.
Zagadnienia ogólne.
1. Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej
1.1. Ewidencja działalności gospodarczej
1.2. Rejestr przedsiębiorców.
1.3. Zasada „jednego okienka”
1.4. Definicja małego podatnika
2. Pozostałe obowiązki rejestracyjne
2.1. Rejestracja REGON
2.2. Rachunek bankowy
2.3. Posiadanie przez przedsiębiorcę pieczątki
2.4. Pełnomocnik
2.5. Upoważnienia do zastępowania w trakcie kontroli
2.6. Rejestracja w urzędzie skarbowym
2.6.1. Ewidencja i identyfikacja podatkowa (NIP)
2.6.2. Zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowego
2.6.3. Podatek od towarów i usług – VAT
2.6.4. Rejestracja dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego
3. Dodatkowe obowiązki przedsiębiorców
4. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
5. Formalności w ZUS
5.1. Preferencyjne zasady opłacania składek do ZUS
5.2. Renta a prowadzenie działalności gospodarczej
5.3. Refundacja opłaconych już składek na ubezpieczenie społeczne rencisty
ROZDZIAŁ II.
Charakterystyka działalności auto-handlu
1. Formy i rodzaje prowadzenia działalności auto-handlu
1.1. Formy prowadzenia działalności
1.2. Rodzaje prowadzonej działalności w oparciu o PKD
2. Podstawowe umowy zawierane w ramach działalności
2.1. Umowy bezpośrednio związane z auto-handlem
2.1.1. Umowa kupna-sprzedaży
2.1.2. Umowa komisu
2.2. Pozostałe umowy
2.2.1. Umowa najmu.
2.2.2. Umowa pośrednictwa finansowego
2.2.3. Umowa o pracę
2.2.4. Umowa ubezpieczenia
3. Formy rozliczeń pieniężnych z kontrahentami
3.1. Rozliczenia gotówkowe i bezgotówkowe w kraju
3.2. Rozliczenia gotówkowe i bezgotówkowe poza granicami kraju
3.2.1. Obowiązek związany z przekazami pieniężnymi za granicę oraz rozliczeniami w kraju w obrocie dewizowym
3.2.2. Odstępstwa od pośrednictwa uprawnionego banku w obrocie dewizowym 
3.2.3. Obowiązki związane z wywozem i przywozem do kraju wartości dewizowych lub krajowych środków pieniężnych 
3.2.4. Przystąpienie Polski do strefy Schengen
4. Inne podatki i opłaty występujące w tej formie działalności
4.1. Podatek od czynności cywilnoprawnych
4.2. Podatek akcyzowy
4.3. Prawo celne
4.3.1. Ewidencja i statystyka dotycząca obrotu towarowego z państwami członkowskimi Wspólnoty
4.3.2. Obowiązki celne dla samochodów sprowadzonych z krajów trzecich
ROZDZIAŁ III.
Opodatkowanie podatkiem dochodowym 
1. Podatek dochodowy osób prawnych
1.1. Podmiot opodatkowania
1.2. Przedmiot opodatkowania
1.3. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych
1.3.1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych
1.3.2. Dowody księgowe
2. Podatek dochodowy osób fizycznych
2.1. Zasady ogólne – księga przychodów i rozchodów
2.1.1. Przychody w auto-handlu
2.2. Dokumentowanie przychodów
2.3. Koszty uzyskania przychodu
2.3.1. Negatywna lista kosztów uzyskania przychodu
2.4. Dokumentowanie kosztów
2.4.1. Zakup samochodów jako towarów handlowych
2.4.2. Podatek akcyzowy – kosztem
2.4.3. Koszty napraw samochodów
2.4.4. Zakup części samochodowych
2.4.5. Wynagrodzenia pracowników jako koszt
2.4.6. Zakup paliwa
2.4.7. Podróże służbowe krajowe i zagraniczne
2.4.8. Używanie samochodu w działalności gospodarczej
3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
3.1. Podmiot opodatkowania
3.2. Podstawa opodatkowania
3.3. Stawki ryczałtu
3.4. Dokumentacja i obowiązki ewidencyjne
3.5. Obowiązek sporządzania remanentu
3.6. Obowiązek podatkowy
3.7. Stawki sankcyjne w ryczałcie
ROZDZIAŁ IV.
Podatek od towarów i usług – VAT
1. Bezwzględny obowiązek podatkowy
2. Podatek VAT a różne formy obrotu samochodami
2.1. Komis
2.2. Sprzedaż samochodów zakupionych z pełnym podatkiem VAT
2.3. Samochody używane
2.4. Samochody nowe
2.5. Wewnątrzwspólnotowe nabycie, a sprzedaż w kraju
3. Ewidencje podatkowe
3.1. Kasa fiskalna
3.2. Ewidencja VAT 
4. Fakturowanie obrotu samochodami
ROZDZIAŁ V.
Obowiązki związane z ZUS 
1. Zasady podlegania poszczególnym ubezpieczeniom
2. Procedury zgłaszania do ubezpieczeń
2.1. Zgłoszenie płatnika
2.2. Zgłaszanie pracowników
Załączniki

FRAGMENTY:

ROZDZIAŁ II Charakterystyka działalności auto-handlu
1. Formy i rodzaje prowadzenia działalności auto-handlu
1.1.    Formy prowadzenia działalności
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorcą może być osoba fizyczna, to znaczy każdy człowiek posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby fizyczne mogą prowadzić działalność indywidualnie lub w ramach spółek osobowych, takich jak spółka cywilna, jawna, komandytowa.
Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organiza¬cyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
1.2.    Rodzaje prowadzonej działalności w oparciu o PKD
Skrót PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jak opisaliśmy już we wcześniejszym rozdziale, przedsiębiorca musi
dokonać rejestracji swojego przedsiębiorstwa, a dokonując tej rejestracji musi podać zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W tym celu przedsiębiorca wybiera interesujące go zakresy działalności spośród wpisanych do klasyfikacji PKD. Nasz przedsiębiorca prowadzący auto- -handel może oczywiście wykonywać wiele różnych rodzajów działalności, ale w tym miejscu chcielibyśmy skupić się przede wszystkim na najczęściej stosowanych zapisach w rejestracji tej działalności.
50.10.B Sprzedaż detaliczna pojazdów samochodowych 50.30.B Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych 50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych 50.20.B Pomoc drogowa oraz pozostała działalność usługowa związana z pojazdami samochodowymi 65.21.Z    Leasing finansowy
65.23.Z Pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
51.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju
52.50.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach
52.63.A Sprzedaż detaliczna bezpośrednia prowadzona poza siecią sklepów
W wypisanych powyżej grupach PKD brak wzmianki o handlu komisowym. Aby wyjaśnić tę kwestię należało sprawdzić informacje zawarte w zasadach metodycznych do PKD. W punktach 81 i 82 zasady te wyjaśniają zakwalifikowanie handlu komisowego, i tak: Punkt 82 - „Grupa 51.1 - sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie - obejmuje wszystkie jednostki, których podstawa działalności polega na handlu wyrobami na zlecenie strony trzeciej. Jednakże należy zwrócić uwagę, że deta¬liczny handel komisowy nie jest oddzielnie klasyfikowany. Mieści się w odpowiednich klasach działu 52." Punkt 81 - „Handel pojazdami samochodowymi oraz ich naprawa i konserwacja, a także detaliczna sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych, tworzą dział 50." W wymienionych wyżej grupach PKD wymie¬niliśmy pośrednictwo finansowe ponieważ naszym zdaniem jest ono nierozerwalnie związane z działalnością polegającą na obrocie samochodami. Znaczna część odbiorców będzie chciała sfinansować zakup samochodu kredytem bankowym. Dlatego warto zawrzeć umowę z bankiem, aby pomóc klientowi w reali¬zacji jego „marzenia" tym bardziej, że bank na naszą współpracę nie pozostanie obojętny, ale wypłaci prowizję od udzielonego kredytu.
2. Podstawowe umowy zawierane w ramach działalności
W ramach prowadzonej działalności przedsiębiorcom przy¬chodzi zawierać wiele różnorodnych umów. W tym podrozdziale spróbujemy wybrać i scharakteryzować umowy najczęściej spotykane u przedsiębiorców zajmujących się obrotem samo-chodami. Spróbujemy zwrócić uwagę na korzyści i niebezpieczeństwa płynące z zawarcia opisanych umów.
Podzielimy te umowy na:
1.    bezpośrednio związane z przedmiotem działalności:
a)    umowa kupna-sprzedaży,
b)    umowa komisu,
2.    pozostałe umowy:
a)    umowa najmu,
b)    umowa pośrednictwa finansowego,
c)    umowa o pracę,
d)    umowa ubezpieczenia.
2.1. Umowy bezpośrednio związane z auto-handlem
2.1.1. Umowa kupna-sprzedaży
Umowa kupna-sprzedaży to najpowszechniej spotykana umowa w działalności naszego przedsiębiorcy, spotka się z nią
przy zakupie samochodu, jak i czasami przy jego sprzedaży Biorąc pod uwagę fakt, iż nasz przedsiębiorca zawodowo zajmuje się obrotem samochodami, to on musi dysponować taką umową, gdy chce dokonać zakupu od osoby fizycznej. Warto więc dobrze ją przygotować, uwzględniając ważne regulacje wynikające z odrębnych przepisów.
Mówiąc o innych przepisach, mamy na myśli przede wszystkim kodeks cywilny, ale także przepisy na przykład podatkowe. W kodeksie cywilnym przeczytamy między innymi, że:
►    przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy;
►    sprzedawca obowiązany jest udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy sprzedanej oraz wydać posiadane przez siebie dokumenty, które jej dotyczą. Jeżeli jest to potrzebne do należytego korzystania z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem, sprzedawca powinien załączyć instrukcję dotyczącą sposobu korzystania z rzeczy;
►    z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy;
►    roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch.
Ważną kwestią jest przyjęcie na siebie przez kupującego ciężarów związanych z rzeczą. To duże ryzyko, bo nie wszystko da się sprawdzić przy zawieraniu takiej umowy kupna-sprzedaży. Samochód może na przykład być przedmiotem zastawu skarbowego, przedmiotem objętym egzekucją, w takich przypadkach kupujący naraża się na utratę rzeczy nabytej. Przysługuje mu roszczenie wobec sprzedawcy, który był zobowiązany do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie, ale sprawa taka może mieć swój finał przed sądem powszechnym. Takie sytuacje nie tylko są nieprzyjemne, ale mogą wpłynąć na kondycję finansową naszego przedsiębiorcy, który zapłacił za samochód w dobrej wierze, a następnie nie może odzyskać pieniędzy od sprzedającego.
2.1.2. Umowa komisu
Umowa komisu jest umową nazwaną, opisaną w kodeksie cywilnym w artykułach od 765 do 773. Przed spisaniem takiej umowy dobrze byłoby się zapoznać z treścią tych przepisów. Ważniejsze z zawartych tam zasad przytaczamy poniżej. ► przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja), w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym;
►    jeżeli komisant zawarł umowę na warunkach korzystniejszych od warunków oznaczonych przez komitenta, uzyskana korzyść należy się komitentowi;
►    jeżeli komisant sprzedał oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany jest zapłacić komitentowi różnicę;
►    komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości kupującego. Jednakże wyłączenie odpowiedzialności nie dotyczy wad rzeczy, o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć;
►    dla zabezpieczenia roszczeń o prowizję oraz roszczeń o zwrot wydatków i zaliczek udzielonych komitentowi, jak również dla zabezpieczenia wszelkich innych należności wynikłych ze zleceń komisowych przysługuje komisantowi ustawowe prawo zastawu na rzeczach stanowiących przedmiot komisu, dopóki rzeczy te znajdują się u niego lub u osoby, która je dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nimi rozporządzać za pomocą dokumentów.
Przy umowie komisu należałoby zwrócić uwagę na konieczność każdorazowego aneksowania umowy w celu zmiany ceny, czy to na wyższą, czy na niższą, ponieważ jak wynika z zapisów kodeksu cywilnego, jeżeli nasz przedsiębiorca-komisant sprzeda samochód za cenę wyższą od ustalonej w umowie, to cała różnica w cenie należy się komitentowi, bez zmiany ustaleń co do należnej prowizji. Natomiast w sytuacji odwrotnej, gdy komisant sprzeda taniej niż wskazuje na to cena na umowie, to musi ze swoich środków pokryć różnicę w cenie.
2.2. Pozostałe umowy 2.2.1. Umowa najmu
Z umową najmu nasz przedsiębiorca może się spotkać, gdy zechce wynająć budynek lub grunt na cele wystawiennicze, to znaczy miejsce, w którym przedsiębiorca wyeksponuje pojazdy, jakimi dysponuje do sprzedaży.
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieozna¬czony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Umowa najmu nierucho¬mości lub pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy poczytuje się umowę za zawartą na czas nieoznaczony.
Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przy¬datnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przy¬wrócenia stanu poprzedniego.
Bez zgody wynajmującego najemca nie może czynić w rzeczy najętej zmian sprzecznych z umową lub z przeznaczeniem rzeczy.
Jeżeli najemca używa rzeczy w sposób sprzeczny z umową lub z przeznaczeniem rzeczy i mimo upomnienia nie przestaje jej używać w taki sposób, albo gdy rzecz zaniedbuje do tego stopnia, że zostaje ona narażona na utratę lub uszkodzenie, wynajmujący może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowie¬dzenia.
Najemca obowiązany jest uiszczać czynsz w terminie umówionym. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie określony, czynsz powinien być płacony z góry, a mianowicie: gdy najem ma trwać nie dłużej niż miesiąc - za cały czas najmu, a gdy najem ma trwać dłużej niż miesiąc albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony - miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca. ROZDZIAŁ II Charakterystyka działalności auto-handlu
1. Formy i rodzaje prowadzenia działalności auto-handlu
1.1.    Formy prowadzenia działalności
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorcą może być osoba fizyczna, to znaczy każdy człowiek posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby fizyczne mogą prowadzić działalność indywidualnie lub w ramach spółek osobowych, takich jak spółka cywilna, jawna, komandytowa.
Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
1.2.    Rodzaje prowadzonej działalności w oparciu o PKD
Skrót PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jak opisaliśmy już we wcześniejszym rozdziale, przedsiębiorca musi
dokonać rejestracji swojego przedsiębiorstwa, a dokonując tej rejestracji musi podać zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W tym celu przedsiębiorca wybiera interesujące go zakresy działalności spośród wpisanych do klasyfikacji PKD. Nasz przedsiębiorca prowadzący auto- -handel może oczywiście wykonywać wiele różnych rodzajów działalności, ale w tym miejscu chcielibyśmy skupić się przede wszystkim na najczęściej stosowanych zapisach w rejestracji tej działalności.
50.10.B Sprzedaż detaliczna pojazdów samochodowych 50.30.B Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych
50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych
50.20.B    Pomoc drogowa oraz pozostała działalność usługowa związana z pojazdami samochodowymi
65.21.Z    Leasing finansowy
65.23.Z Pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
51.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju
52.50.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach
52.63.A Sprzedaż detaliczna bezpośrednia prowadzona poza siecią sklepów
W wypisanych powyżej grupach PKD brak wzmianki o handlu komisowym. Aby wyjaśnić tę kwestię należało sprawdzić informacje zawarte w zasadach metodycznych do PKD. W punktach 81 i 82 zasady te wyjaśniają zakwalifikowanie handlu komisowego, i tak: Punkt 82 - „Grupa 51.1 - sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie - obejmuje wszystkie jednostki, których podstawa działalności polega na handlu wyrobami na zlecenie strony trzeciej. Jednakże należy zwrócić uwagę, że detaliczny handel komisowy nie jest oddzielnie klasyfikowany. Mieści się w odpowiednich klasach działu 52." Punkt 81 - „Handel pojazdami samochodowymi oraz ich naprawa i konserwacja, a także detaliczna sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych, tworzą dział 50." W wymienionych wyżej grupach PKD wymieniliśmy pośrednictwo finansowe ponieważ naszym zdaniem jest ono nierozerwalnie związane z działalnością polegającą na obrocie samochodami. Znaczna część odbiorców będzie chciała sfinansować zakup samochodu kredytem bankowym. Dlatego warto zawrzeć umowę z bankiem, aby pomóc klientowi w realizacji jego „marzenia" tym bardziej, że bank na naszą współpracę nie pozostanie obojętny, ale wypłaci prowizję od udzielonego kredytu.
2. Podstawowe umowy zawierane w ramach działalności
W ramach prowadzonej działalności przedsiębiorcom przychodzi zawierać wiele różnorodnych umów. W tym podrozdziale spróbujemy wybrać i scharakteryzować umowy najczęściej spotykane u przedsiębiorców zajmujących się obrotem samo-chodami. Spróbujemy zwrócić uwagę na korzyści i niebezpieczeństwa płynące z zawarcia opisanych umów.
Podzielimy te umowy na:
1.    bezpośrednio związane z przedmiotem działalności:
a)    umowa kupna-sprzedaży,
b)    umowa komisu,
2.    pozostałe umowy:
a)    umowa najmu,
b)    umowa pośrednictwa finansowego,
c)    umowa o pracę,
d)    umowa ubezpieczenia.
2.1. Umowy bezpośrednio związane z auto-handlem
2.1.1. Umowa kupna-sprzedaży
Umowa kupna-sprzedaży to najpowszechniej spotykana umowa w działalności naszego przedsiębiorcy, spotka się z nią
przy zakupie samochodu, jak i czasami przy jego sprzedaży Biorąc pod uwagę fakt, iż nasz przedsiębiorca zawodowo zajmuje się obrotem samochodami, to on musi dysponować taką umową, gdy chce dokonać zakupu od osoby fizycznej. Warto więc dobrze ją przygotować, uwzględniając ważne regulacje wynikające z odrębnych przepisów.
Mówiąc o innych przepisach, mamy na myśli przede wszystkim kodeks cywilny, ale także przepisy na przykład podatkowe. W kodeksie cywilnym przeczytamy między innymi, że:
►    przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy;
►    sprzedawca obowiązany jest udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy sprzedanej oraz wydać posiadane przez siebie dokumenty, które jej dotyczą. Jeżeli jest to potrzebne do należytego korzystania z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem, sprzedawca powinien załączyć instrukcję dotyczącą sposobu korzystania z rzeczy;
►    z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy;
►    roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących
gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch.
Ważną kwestią jest przyjęcie na siebie przez kupującego ciężarów związanych z rzeczą. To duże ryzyko, bo nie wszystko da się sprawdzić przy zawieraniu takiej umowy kupna-sprzedaży. Samochód może na przykład być przedmiotem zastawu skarbowego, przedmiotem objętym egzekucją, w takich przypadkach kupujący naraża się na utratę rzeczy nabytej. Przysługuje mu roszczenie wobec sprzedawcy, który był zobowiązany do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie, ale sprawa taka może mieć swój finał przed sądem powszechnym. Takie sytuacje nie tylko są nieprzyjemne, ale mogą wpłynąć na kondycję finansową naszego przedsiębiorcy, który zapłacił za samochód w dobrej wierze, a następnie nie może odzyskać pieniędzy od sprzedającego.
2.1.2. Umowa komisu
Umowa komisu jest umową nazwaną, opisaną w kodeksie cywilnym w artykułach od 765 do 773. Przed spisaniem takiej umowy dobrze byłoby się zapoznać z treścią tych przepisów. Ważniejsze z zawartych tam zasad przytaczamy poniżej. ► przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja), w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym;
►    jeżeli komisant zawarł umowę na warunkach korzystniejszych od warunków oznaczonych przez komitenta, uzyskana korzyść należy się komitentowi;
►    jeżeli komisant sprzedał oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany jest zapłacić komitentowi różnicę;
►    komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości kupującego. Jednakże wyłączenie odpowiedzialności nie dotyczy wad rzeczy, o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć;
►    dla zabezpieczenia roszczeń o prowizję oraz roszczeń o zwrot wydatków i zaliczek udzielonych komitentowi, jak również dla zabezpieczenia wszelkich innych należności wynikłych ze zleceń komisowych przysługuje komisantowi ustawowe prawo zastawu na rzeczach stanowiących przedmiot komisu, dopóki rzeczy te znajdują się u niego lub u osoby, która je dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nimi rozporządzać za pomocą dokumentów.
Przy umowie komisu należałoby zwrócić uwagę na konieczność każdorazowego aneksowania umowy w celu zmiany ceny, czy to na wyższą, czy na niższą, ponieważ jak wynika z zapisów kodeksu cywilnego, jeżeli nasz przedsiębiorca-komisant sprzeda samochód za cenę wyższą od ustalonej w umowie, to cała różnica w cenie należy się komitentowi, bez
zmiany ustaleń co do należnej prowizji. Natomiast w sytuacji odwrotnej, gdy komisant sprzeda taniej niż wskazuje na to cena na umowie, to musi ze swoich środków pokryć różnicę w cenie.
2.2. Pozostałe umowy 2.2.1. Umowa najmu
Z umową najmu nasz przedsiębiorca może się spotkać, gdy zechce wynająć budynek lub grunt na cele wystawiennicze, to znaczy miejsce, w którym przedsiębiorca wyeksponuje pojazdy, jakimi dysponuje do sprzedaży.
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Umowa najmu nieruchomości lub pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy poczytuje się umowę za zawartą na czas nieoznaczony.
Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego.
Bez zgody wynajmującego najemca nie może czynić w rzeczy najętej zmian sprzecznych z umową lub z przeznaczeniem rzeczy.
Jeżeli najemca używa rzeczy w sposób sprzeczny z umową lub z przeznaczeniem rzeczy i mimo upomnienia nie przestaje jej używać w taki sposób, albo gdy rzecz zaniedbuje do tego stopnia, że zostaje ona narażona na utratę lub uszkodzenie, wynajmujący może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia.
Najemca obowiązany jest uiszczać czynsz w terminie umówionym. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie określony, czynsz powinien być płacony z góry, a mianowicie: gdy najem ma trwać nie dłużej niż miesiąc - za cały czas najmu, a gdy najem ma trwać dłużej niż miesiąc albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony - miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca.
Dla zabezpieczenia czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te nie podlegają zajęciu. Przysługujące wynajmującemu ustawowe prawo zastawu wygasa, gdy rzeczy obciążone zastawem zostaną z przedmiotu najmu usunięte. Wynajmujący może się sprzeciwić usunięciu rzeczy obciążonych zastawem i zatrzymać je na własne ryzyko, dopóki zaległy czynsz nie będzie zapłacony lub zabezpieczony.
Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa pełne okresy płatności, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia. Jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.
Powyżej wypisaliśmy wybrane zagadnienia z kodeksu cywilnego co do umowy najmu. Dla naszego przedsiębiorcy bardzo ważne może okazać się prawo wynajmującego do zastawu na rzeczach ruchomych najemcy. Widać tu jak ważne może okazać się terminowe opłacanie czynszu.
2.2.2. Umowa pośrednictwa finansowego
Umowa pośrednictwa finansowego w przypadku naszego przedsiębiorcy będzie z pewnością przygotowana i napisana przez bank Nie będziemy tu więc szczegółowo jej opisywać, pragniemy jedynie zwrócić uwagę na bezwzględną konieczność jej wnikliwego przeczytania, aby nie być zaskoczonym w trakcie jej realizacji.
Należy też zwrócić uwagę, że zawarcie takiej umowy spowoduje u naszego przedsiębiorcy uzyskiwanie przychodów zwolnionych z VAT. O skutkach uzyskiwania przychodów z różnymi stawkami VAT napiszemy w rozdziale dotyczącym podatku od towarów i usług.
2.2.3. Umowa o pracę
Zawieranie umów o pracę reguluje kodeks pracy. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Pracownikiem może być osoba, która ukończyła 18 lat.
Umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności.
Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez
pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później
niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
►    obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
►    częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
►    wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
►    obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
►    układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
►    a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy
Umowa o pracę rozwiązuje się:
►    na mocy porozumienia stron,
►    przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
►    przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
►    z upływem czasu, na który była zawarta,
►    z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta,
►    na okres próbny rozwiązuje się z upływem tego okresu, a przed jego upływem może być rozwiązana za wypowiedzeniem.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca.
Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę lub jej rozwiązaniu bez wypowiedzenia powinno być zawarte pouczenie o przysługującym pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy.
Wypisane powyżej informacje dotyczące zawarcia i rozwiązania umowy o pracę to tylko nieliczne pośród olbrzymiej ilości przepisów dotyczących zatrudnienia pracowników. W przypadku naszego przedsiębiorcy należy zwrócić jedynie uwagę, że pracownicy zatrudnieni przy obrocie samochodami raczej
powinni mieć spisane dodatkowo z pracodawcą umowy o odpowiedzialności materialnej.
2.2.4. Umowa ubezpieczenia
Nasz przedsiębiorca w swojej działalności wielokrotnie może spotkać się z umowami ubezpieczenia, czy to majątkowego, czy też osobowego. Biorąc pod uwagę ciążące na naszym przedsiębiorcy ryzyko wyrządzenia szkody nieumyślnej poprzez sprzedanie samochodu obarczonego wadami fizycznymi i prawnymi, warto by było rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.
Świadczenie zakładu ubezpieczeń polega w szczególności na zapłacie:
►    przy ubezpieczeniu majątkowym - określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku;
►    przy ubezpieczeniu osobowym -umówionej sumy pieniężnej, renty lub innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej. ROZDZIAŁ II Charakterystyka działalności auto-handlu
1. Formy i rodzaje prowadzenia działalności auto-handlu
1.1.    Formy prowadzenia działalności
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorcą może być osoba fizyczna, to znaczy każdy człowiek posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby fizyczne mogą prowadzić działalność indywidualnie lub w ramach spółek osobowych, takich jak spółka cywilna, jawna, komandytowa.
Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
1.2.    Rodzaje prowadzonej działalności w oparciu o PKD
Skrót PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jak opisaliśmy już we wcześniejszym rozdziale, przedsiębiorca musi
dokonać rejestracji swojego przedsiębiorstwa, a dokonując tej rejestracji musi podać zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W tym celu przedsiębiorca wybiera interesujące go zakresy działalności spośród wpisanych do klasyfikacji PKD. Nasz przedsiębiorca prowadzący auto- -handel może oczywiście wykonywać wiele różnych rodzajów działalności, ale w tym miejscu chcielibyśmy skupić się przede wszystkim na najczęściej stosowanych zapisach w rejestracji tej działalności.
50.10.B Sprzedaż detaliczna pojazdów samochodowych 50.30.B Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych
50.20.A Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych
50.20.B    Pomoc drogowa oraz pozostała działalność usługowa związana z pojazdami samochodowymi
65.21.Z    Leasing finansowy
65.23.Z Pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
51.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju
52.50.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach
52.63.A Sprzedaż detaliczna bezpośrednia prowadzona poza siecią sklepów
W wypisanych powyżej grupach PKD brak wzmianki o handlu komisowym. Aby wyjaśnić tę kwestię należało sprawdzić informacje zawarte w zasadach metodycznych do PKD. W punktach 81 i 82 zasady te wyjaśniają zakwalifikowanie handlu komisowego, i tak: Punkt 82 - „Grupa 51.1 - sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie - obejmuje wszystkie jednostki, których podstawa działalności polega na handlu wyrobami na zlecenie strony trzeciej. Jednakże należy zwrócić uwagę, że detaliczny handel komisowy nie jest oddzielnie klasyfikowany. Mieści się w odpowiednich klasach działu 52." Punkt 81 - „Handel pojazdami samochodowymi oraz ich naprawa i konserwacja, a także detaliczna sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych, tworzą dział 50." W wymienionych wyżej grupach PKD wymieniliśmy pośrednictwo finansowe ponieważ naszym zdaniem jest ono nierozerwalnie związane z działalnością polegającą na obrocie samochodami. Znaczna część odbiorców będzie chciała sfinansować zakup samochodu kredytem bankowym. Dlatego warto zawrzeć umowę z bankiem, aby pomóc klientowi w realizacji jego „marzenia" tym bardziej, że bank na naszą współpracę nie pozostanie obojętny, ale wypłaci prowizję od udzielonego kredytu.
2. Podstawowe umowy zawierane w ramach działalności
W ramach prowadzonej działalności przedsiębiorcom przychodzi zawierać wiele różnorodnych umów. W tym podrozdziale spróbujemy wybrać i scharakteryzować umowy najczęściej spotykane u przedsiębiorców zajmujących się obrotem samo-chodami. Spróbujemy zwrócić uwagę na korzyści i niebezpieczeństwa płynące z zawarcia opisanych umów.
Podzielimy te umowy na:
1.    bezpośrednio związane z przedmiotem działalności:
a)    umowa kupna-sprzedaży,
b)    umowa komisu,
2.    pozostałe umowy:
a)    umowa najmu,
b)    umowa pośrednictwa finansowego,
c)    umowa o pracę,
d)    umowa ubezpieczenia.
2.1. Umowy bezpośrednio związane z auto-handlem
2.1.1. Umowa kupna-sprzedaży
Umowa kupna-sprzedaży to najpowszechniej spotykana umowa w działalności naszego przedsiębiorcy, spotka się z nią
przy zakupie samochodu, jak i czasami przy jego sprzedaży Biorąc pod uwagę fakt, iż nasz przedsiębiorca zawodowo zajmuje się obrotem samochodami, to on musi dysponować taką umową, gdy chce dokonać zakupu od osoby fizycznej. Warto więc dobrze ją przygotować, uwzględniając ważne regulacje wynikające z odrębnych przepisów.
Mówiąc o innych przepisach, mamy na myśli przede wszystkim kodeks cywilny, ale także przepisy na przykład podatkowe. W kodeksie cywilnym przeczytamy między innymi, że:
►    przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy;
►    sprzedawca obowiązany jest udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy sprzedanej oraz wydać posiadane przez siebie dokumenty, które jej dotyczą. Jeżeli jest to potrzebne do należytego korzystania z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem, sprzedawca powinien załączyć instrukcję dotyczącą sposobu korzystania z rzeczy;
►    z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy;
►    roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących
gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch.
Ważną kwestią jest przyjęcie na siebie przez kupującego ciężarów związanych z rzeczą. To duże ryzyko, bo nie wszystko da się sprawdzić przy zawieraniu takiej umowy kupna-sprzedaży. Samochód może na przykład być przedmiotem zastawu skarbowego, przedmiotem objętym egzekucją, w takich przypadkach kupujący naraża się na utratę rzeczy nabytej. Przysługuje mu roszczenie wobec sprzedawcy, który był zobowiązany do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie, ale sprawa taka może mieć swój finał przed sądem powszechnym. Takie sytuacje nie tylko są nieprzyjemne, ale mogą wpłynąć na kondycję finansową naszego przedsiębiorcy, który zapłacił za samochód w dobrej wierze, a następnie nie może odzyskać pieniędzy od sprzedającego.
2.1.2. Umowa komisu
Umowa komisu jest umową nazwaną, opisaną w kodeksie cywilnym w artykułach od 765 do 773. Przed spisaniem takiej umowy dobrze byłoby się zapoznać z treścią tych przepisów. Ważniejsze z zawartych tam zasad przytaczamy poniżej. ► przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja), w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym;
►    jeżeli komisant zawarł umowę na warunkach korzystniejszych od warunków oznaczonych przez komitenta, uzyskana korzyść należy się komitentowi;
►    jeżeli komisant sprzedał oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany jest zapłacić komitentowi różnicę;
►    komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości kupującego. Jednakże wyłączenie odpowiedzialności nie dotyczy wad rzeczy, o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć;
►    dla zabezpieczenia roszczeń o prowizję oraz roszczeń o zwrot wydatków i zaliczek udzielonych komitentowi, jak również dla zabezpieczenia wszelkich innych należności wynikłych ze zleceń komisowych przysługuje komisantowi ustawowe prawo zastawu na rzeczach stanowiących przedmiot komisu, dopóki rzeczy te znajdują się u niego lub u osoby, która je dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nimi rozporządzać za pomocą dokumentów.
Przy umowie komisu należałoby zwrócić uwagę na konieczność każdorazowego anektowania umowy w celu zmiany ceny, czy to na wyższą, czy na niższą, ponieważ jak wynika z zapisów kodeksu cywilnego, jeżeli nasz przedsiębiorca-komisant sprzeda samochód za cenę wyższą od ustalonej w umowie, to cała różnica w cenie należy się komitentowi, bez
zmiany ustaleń co do należnej prowizji. Natomiast w sytuacji odwrotnej, gdy komisant sprzeda taniej niż wskazuje na to cena na umowie, to musi ze swoich środków pokryć różnicę w cenie.
2.2. Pozostałe umowy 2.2.1. Umowa najmu
Z umową najmu nasz przedsiębiorca może się spotkać, gdy zechce wynająć budynek lub grunt na cele wystawiennicze, to znaczy miejsce, w którym przedsiębiorca wyeksponuje pojazdy, jakimi dysponuje do sprzedaży.
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Umowa najmu nieruchomości lub pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy poczytuje się umowę za zawartą na czas nieoznaczony.
Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego.
Bez zgody wynajmującego najemca nie może czynić w rzeczy najętej zmian sprzecznych z umową lub z przeznaczeniem rzeczy.
Jeżeli najemca używa rzeczy w sposób sprzeczny z umową lub z przeznaczeniem rzeczy i mimo upomnienia nie przestaje jej używać w taki sposób, albo gdy rzecz zaniedbuje do tego stopnia, że zostaje ona narażona na utratę lub uszkodzenie, wynajmujący może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia.
Najemca obowiązany jest uiszczać czynsz w terminie umówionym. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie określony, czynsz powinien być płacony z góry, a mianowicie: gdy najem ma trwać nie dłużej niż miesiąc - za cały czas najmu, a gdy najem ma trwać dłużej niż miesiąc albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony - miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca.
Dla zabezpieczenia czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te nie podlegają zajęciu. Przysługujące wynajmującemu ustawowe prawo zastawu wygasa, gdy rzeczy obciążone zastawem zostaną z przedmiotu najmu usunięte. Wynajmujący może się sprzeciwić usunięciu rzeczy obciążonych zastawem i zatrzymać je na własne ryzyko, dopóki zaległy czynsz nie będzie zapłacony lub zabezpieczony.
Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa pełne okresy płatności, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia. Jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.
Powyżej wypisaliśmy wybrane zagadnienia z kodeksu cywilnego co do umowy najmu. Dla naszego przedsiębiorcy bardzo ważne może okazać się prawo wynajmującego do zastawu na rzeczach ruchomych najemcy. Widać tu jak ważne może okazać się terminowe opłacanie czynszu.
2.2.2. Umowa pośrednictwa finansowego
Umowa pośrednictwa finansowego w przypadku naszego przedsiębiorcy będzie z pewnością przygotowana i napisana przez bank Nie będziemy tu więc szczegółowo jej opisywać, pragniemy jedynie zwrócić uwagę na bezwzględną konieczność jej wnikliwego przeczytania, aby nie być zaskoczonym w trakcie jej realizacji.
Należy też zwrócić uwagę, że zawarcie takiej umowy spowoduje u naszego przedsiębiorcy uzyskiwanie przychodów zwolnionych z VAT. O skutkach uzyskiwania przychodów z różnymi stawkami VAT napiszemy w rozdziale dotyczącym podatku od towarów i usług.
2.2.3. Umowa o pracę
Zawieranie umów o pracę reguluje kodeks pracy. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Pracownikiem może być osoba, która ukończyła 18 lat.
Umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności.
Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez
pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później
niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
►    obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
►    częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
►    wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
►    obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
►    układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
►    a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy
Umowa o pracę rozwiązuje się:
►    na mocy porozumienia stron,
►    przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
►    przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
►    z upływem czasu, na który była zawarta,
►    z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta,
►    na okres próbny rozwiązuje się z upływem tego okresu, a przed jego upływem może być rozwiązana za wypowiedzeniem.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca.
Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę lub jej rozwiązaniu bez wypowiedzenia powinno być zawarte pouczenie o przysługującym pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy.
Wypisane powyżej informacje dotyczące zawarcia i rozwiązania umowy o pracę to tylko nieliczne pośród olbrzymiej ilości przepisów dotyczących zatrudnienia pracowników. W przypadku naszego przedsiębiorcy należy zwrócić jedynie uwagę, że pracownicy zatrudnieni przy obrocie samochodami raczej
powinni mieć spisane dodatkowo z pracodawcą umowy o odpowiedzialności materialnej.
2.2.4. Umowa ubezpieczenia
Nasz przedsiębiorca w swojej działalności wielokrotnie może spotkać się z umowami ubezpieczenia, czy to majątkowego, czy też osobowego. Biorąc pod uwagę ciążące na naszym przedsiębiorcy ryzyko wyrządzenia szkody nieumyślnej poprzez sprzedanie samochodu obarczonego wadami fizycznymi i prawnymi, warto by było rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.
Świadczenie zakładu ubezpieczeń polega w szczególności na zapłacie:
►    przy ubezpieczeniu majątkowym - określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku;
►    przy ubezpieczeniu osobowym -umówionej sumy pieniężnej, renty lub innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej.
Dla zabezpieczenia czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te nie podlegają zajęciu. Przysługujące wynajmującemu ustawowe prawo zastawu wygasa, gdy rzeczy obciążone zastawem zostaną z przedmiotu najmu usunięte. Wynajmujący może się sprzeciwić usunięciu rzeczy obciążonych zastawem i zatrzymać je na własne ryzyko dopóki zaległy czynsz nie będzie zapłacony lub zabezpieczony.
Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa pełne okresy płatności, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia. Jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.
Powyżej wypisaliśmy wybrane zagadnienia z kodeksu cywilnego co do umowy najmu. Dla naszego przedsiębiorcy bardzo ważne może okazać się prawo wynajmującego do zastawu na rzeczach ruchomych najemcy. Widać tu jak ważne może okazać się terminowe opłacanie czynszu.
2.2.2. Umowa pośrednictwa finansowego
Umowa pośrednictwa finansowego w przypadku naszego przedsiębiorcy będzie z pewnością przygotowana i napisana przez bank Nie będziemy tu więc szczegółowo jej opisywać, pragniemy jedynie zwrócić uwagę na bezwzględną konieczność jej wnikliwego przeczytania, aby nie być zaskoczonym w trakcie jej realizacji.
Należy też zwrócić uwagę, że zawarcie takiej umowy spowoduje u naszego przedsiębiorcy uzyskiwanie przychodów zwolnionych z VAT. O skutkach uzyskiwania przychodów z różnymi stawkami VAT napiszemy w rozdziale dotyczącym podatku od towarów i usług.
2.2.3. Umowa o pracę
Zawieranie umów o pracę reguluje kodeks pracy. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Pracownikiem może być osoba, która ukoń¬czyła 18 lat.
Umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności.
Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, praco¬dawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później
niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
►    obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
►    częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
►    wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
►    obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
►    układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
►    a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy
Umowa o pracę rozwiązuje się:
►    na mocy porozumienia stron,
►    przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
►    przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
►    z upływem czasu, na który była zawarta,
►    z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta,
►    na okres próbny rozwiązuje się z upływem tego okresu, a przed jego upływem może być rozwiązana za wypowiedzeniem.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca.
Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwią¬zaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę lub jej rozwiązaniu bez wypowiedzenia powinno być zawarte pouczenie o przysługującym pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy.
Wypisane powyżej informacje dotyczące zawarcia i rozwiązania umowy o pracę to tylko nieliczne pośród olbrzymiej ilości przepisów dotyczących zatrudnienia pracowników. W przypadku naszego przedsiębiorcy należy zwrócić jedynie uwagę, że pracownicy zatrudnieni przy obrocie samochodami raczej powinni mieć spisane dodatkowo z pracodawcą umowy o odpowiedzialności materialnej.
2.2.4. Umowa ubezpieczenia
Nasz przedsiębiorca w swojej działalności wielokrotnie może spotkać się z umowami ubezpieczenia, czy to majątkowego, czy też osobowego. Biorąc pod uwagę ciążące na naszym przedsiębiorcy ryzyko wyrządzenia szkody nieumyślnej poprzez sprze¬danie samochodu obarczonego wadami fizycznymi i prawnymi, warto by było rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.
Świadczenie zakładu ubezpieczeń polega w szczególności na zapłacie:
►    przy ubezpieczeniu majątkowym - określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku;
►    przy ubezpieczeniu osobowym -umówionej sumy pieniężnej, renty lub innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej.

Ceny podane na naszej stronie są cenami brutto(zawierają podatek VAT)
Data dodania produktu: 12 April 2012.
Napisz opinie / recenzje Produkt niedostępny!
Koszyk więcej
...jest pusty
Informacje
E-mail

Hasło


Nowy klient?
Zapomniałeś hasła?

Twój adres IP to:
54.162.241.40
Informacje o wydawcy
Inne produkty
Informowanie o produktach więcej
Informowanie o produktachopinia, recenzja Autohandel - opodatkowanie handlu samochodami-skup i sprzedaż - 2012
Nowości więcej
Podatek VAT w jednostkach sektora finansów publicznych
Podatek VAT w jednostkach sektora finansów publicznych
120.00zł
Powiedz znajomemu
 

Powiedz o tym produkcie swoim znajomym
Recenzje więcej
Napisz opinie / recenzjeNapisz recenzję tego produktu!
>>> Strony <<<
polecane
projekty domów
księgarnia internetowa
 Reklamy

*Wszystkie ceny produktów podane na naszej stronie zawierają podatek VAT

Hurtownia TANITOM.PL ul. Moniuszki 25, 31-523 Kraków
REGON: 350163194 NIP: 676-123-96-28 nr rach. bankowego: mBank S.A. 52 1140 2004 0000 3302 7516 4224

Copyright © 2003 osCommerce Powered by osCommerce modified by xmarkusx